Svájci bicska a saját weboldal elkészítéséhez
Akár saját magad vágsz bele egy weboldal elkészítésébe, akár megbízol valakit, az első eldöntendő kérdések a következők lesznek: milyen színvilágban készüljön az oldal? Milyen stílusban? Milyen betűtípusok legyenek? Ezek határozzák meg a honlap vagy webáruház megjelenését, ami legalább annyira fontos, mint a rajta lévő tartalom. Hogy a tervezés gördülékenyen menjen, megmutatjuk milyen eszközök vannak melyek a segítségedre lehetnek.
A stílus eldöntése
Mikor a weboldalad stílusát tervezgeted, képzeld magad elé a célközönséged egy tipikus megtestesítőjét. Gondolj arra, hogy mi az a milliő ami őt megszólítaná, amiben jól érezné magát és arra késztetné, hogy minél több időt töltsön el az oldaladon?
Ha ez a kép megvan a fejedben, akkor ehhez biztosan szavak is társulnak, olyanok mint: „energikus”, „tudatos”, „játékos”, „kedves”, „luxus” stb… És ez már egy jó kiindulópont, mert a színek és betűtípusok, melyek lényegében a honlapod stílusát adják majd, szintén rendelkeznek ilyen jelzőkkel, így csak ki kell választanod a neked megfelelőket.
Inspirálódj minél többet!
Gyűjtsd össze azokat a példákat amelyek közel állnak hozzád, a végén így könnyebb lesz majd döntést hoznod. Ebben a munkában segítségedre lesznek olyan oldalak, ahol elkészült webdizájnok között böngészhetsz akár iparágak, akár hangulat szerint.
Ha feliratkozol, heti rendszerességgel küldenek hírlevelet a legújabb dizájnokról de enélkül is kereshetsz az adatbázisukban különböző témák szerint.
Zseniális szűrő lehetőségeivel kereshetsz téma, szín, webmotor, ország szerint. Itt szakértők pontozzák is a webdizájnokat különböző szempontok szerint, így az ötletszerzés mellett, még tanulni is lehet belőle.
Ha megtetszik egy dizájn, ellesheted a színvilágát, láthatod, hogy melyik stílushoz milyen betűtípus illik. A színek azonosítására jól jöhet pl, az Image Color Picker oldal, ahol fel tudsz tölteni saját képet – akár egy képernyőfotót is – és pixelről pixelre megmondja neked a színek hex kódját. A betűtípusok felismerésére is léteznek hasonló hasznos oldalak, ilyen pl. a What The Font ahol szintén egy fotó alapján megkapod, hogy milyen betűtípust használtak az adott képen.
Tudod mi az a mood board? Amikor egy képen láthatsz minden olyan tényezőt ami befolyásolja az érzékeidet egy honlapon. A színeket, a betűtípusokat, azok felhasználásának a módját. Szinte olyan, mintha egy képen keresztül belekóstolhatnál egy egész honlap hangulatába. Na, ebben verhetetlen ez a két említett oldal.
Milyen legyen a színvilág?
Kutatások szerint a vásárlók 85%-a az adott termék színe alapján dönt arról, hogy megveszi-e, vagy sem. Hihetetlen hogy ennyit számít nem igaz? Ha belegondolunk, minden nagy márkának kapásból tudjuk a színeit. Ott van pl. a McDonalds a piros-sárgájával ami beleégett a retinánkba, vagy a T-mobile a rózsaszínjével, vagy az IKEA logója, amiről szintén mindenki álmából felébresztve tudja, hogy kék-sárga. A cégek a színeken keresztül üzennek a tudatalattinknak és ezek az üzenetek működnek a legjobban.
A legfontosabb feladat tehát alaposan átgondolnod, hogy a te vállalkozásod mit akar sugallni magáról és ehhez az üzenethez melyik szín áll a legközelebb. Használd a színek pszichológiáját! Ismerd meg, hogy melyik színről milyen asszociációk indulnak el az emberekben általában.


Főleg a pasztell rajongóknak lesz nagy kedvence. Kiválasztva egy adott színt, megmutatja, hogy melyik másik színekkel kombinálva mutat a legjobban. Kollekciók, hangulatok alapján is isnpirálódhatsz.
Akár van már kiválasztott vezető színed, akár nincs, a program segítségével bátran kísérletezhetsz és azt is kiválaszthatod, hogy milyen színelméleti szabály alapján állítsa össze a színpalettádat a program. Szenzációs, hogy a kiválasztott színeidet meg tudod nézni, hogy hogyan mutatna egy weboldalon. Ez nagy segítség a tervezéshez.
Milyen betűtípust válassz?
Ahogy a színek, úgy a betűtípusok is érzéseket, asszociációkat indítanak el az emberekben. Igy velük is megfontoltan kell bánni. Ha már tisztáztad magadban, hogy milyen stílusú a weboldalad megjelenése, a színvilág is megvan, a betűtípus megválasztásával már nem lesz olyan nehéz dolgod. Olyan ez, mint egy kifestett, bebútorozott házba kiegészítőket választani. Kiemelheted az egész otthon stílusát, de egy-egy rossz választással agyon is csaphatod az egészet.
Pár alapszabály, amit mindenképp tarts be, bármilyen betűtípust is választasz:
- Mindig az olvashatóság legyen a legfőbb szempont: hiába foglalkozik esküvőszervezéssel a céged és nagyon jól passzolna az oldalhoz egy cirádás romantikus betűtípus, a nehéz olvashatósága miatt válassz inkább valami egyszerűbbet.
- Ne halmozd a betűtípusokat! Maximum 2-3 különböző típust érdemes használni: egyet a címeknél, egyet a „body” részben, tehát a hosszabb szövegekben és esetleg még egyet a cselekvésre felhívó gomboknál.
- Úgy válaszd meg a betűtípusod, hogy az minden felhasználási felületen amit tervezel, működjön. Offline megjelenésekhez, pl névjegykártya, katalógus, szórólap is ideális legyen.
- Kontraszt hatással érd el a figyelemfelkeltést! Ha a kiemelni kívánt szövegeket kontrasztosan jeleníted meg, sokkal jobb eredményeket érhetsz el, mintha különleges betűtípusokkal próbálkoznál. Minél kontrasztosabb egy szöveg annál könnyebben olvasható és befogatható.
- Érdemes a kerekebb típusokat választani. Szintén az olvashatóság miatt népszerűbbek a kerekebb betűtípusok. A keskeny, egymáshoz közel álló betűkből álló szövegeket fárasztóbb olvasni.
- Válassz az alap típusok közül, a különlegesebb betűtípust tartogasd a logóra!
A neten sok hasznos program van, amik megkönnyítik a döntésed:
A program neve nem hazudik: valóban élvezet a betű választás vele. Csak nyomod a „Generate” gombot és záporoznak a jobbnál jobb betűpárosítások egymás után.
Hasonló az előző programhoz. Itt egy gombnyomással megkaphatod a html kódokat is a beágyazáshoz.
Ha pedig csak nézelődnél, böngésznél a különböző font készletek között, ezeket az oldalakat keresd fel: Google Fonts, Adobe Fonts, Fontsquirrel, Dafont
A kifogástalan webdizájn megalkotása tehát nem egyszerű feladat. Először fejben kell megszületnie egy letisztult képnek és utána már a fent említett hasznos programok segítségével viszonylag hamar el tudsz jutni odáig, hogy saját magad is összeállítsd a leendő honlapod „moodbordját”.
Ha pedig megszületett az elképzelés, de a Photoshopba, vagy a kódokba beletört a bicskád, keress bátran bennünket, segítünk!