A közösségi média kommunikáció aranyszabályai - Webgrow Online Marketing Ügynökség

A közösségi média kommunikáció aranyszabályai

Mindenki rajta van, mindenki használja mégis kevesen tudják igazán kiaknázni a közösségi médiumokban rejlő lehetőségeket. Melyiket válaszd, mennyire legyél aktív, hogyan és mit posztolj? Ezekben próbálunk segítséget nyújtani.

Ha úgy döntöttél, hogy itt az ideje, hogy jelen légy a közösségi felületeken, számíts rá, hogy ez befektetéssel fog járni vagy időbeli – amennyiben magad csinálod – vagy pénzbeli – ha kiszervezed – értelemben. A jó hír, hogy ez a ráfordítás megtérül. Ehhez azonban érdemes jól átgondoltan nekifogni.

Közösségi média kommunikáció tudatosan

Amire jó a Facebook, arra nem jó az Instragram és amire jó a Twitter, arra nem jó a LinkedIn stb… Tehát először is tisztában kell lenned a különböző platformok sajátosságaival. Melyiket hányan látogatják? Tipikusan milyen demográfiai jellemzői vannak a felhasználóiknak? Mi az érdeklődési körük? Hogyan folyik ott a kommunikáció? Ha ezzel tisztában vagy, térképezd fel a saját célközönséged. Pontosan határold körül, hogy hány éves, milyen nemű, milyen iskolázottságú, milyen egzisztenciájú és milyen érdeklődési körrel bíró embereket szeretnél megcélozni. Ezeknek az információknak a birtokában, már csak össze kell párosítanod a célközönségedhez legközelebb álló közösségi média felületet és máris leszűkítetted a lehetőségeket úgy, hogy az a leghatékonyabban működjön a számodra.

Határozd meg közönséged, válassz hozzá megfelelő csatornát

Azonnali eladás helyett hosszútávú célok

Első nekifutásra egyértelmű lehet, hogy a közösségi médiában való jelenlét célja nem lehet más, mint az eladások felpörgetése. Az azonban már ismert egy ideje, hogy a közösségi média felületeken hideg célközönségnek, – vagyis olyanoknak, akik először találkoznak a vállalkozásoddal – kevés kivétellel, nem szabad vásárlásra buzdító tartalmakat hirdetni. Először kerülj személyesebb kapcsolatba a célközönségeddel, hogy márkahűséget alakíts ki, hogy közösséget építs, vagy hogy az ügyfélszolgálati teendőket itt intézd.
Mikor ehhez a ponthoz érsz, írj egy listát a lehetséges konverziós célokról és egészítsd ki kreatív, úgynevezett puha konverziós célokkal mellyel további listákat építhetsz vállalkozásodnak.

Találd meg a célközönséged

Különböző felületeken különböző kommunikációs stratégiák

Tehát kiválasztottad a neked való felületet és tisztáztad, hogy mi a célod azzal, hogy megjelensz az adott platformon. Ezek után már csak meg kell találnod a célközönséged, hogy meg tudd szólítani őket. Ez mindegyik felület esetében másképp működik, nézzük az 5 legnagyobbat:

Facebook

A Facebook 2,7 milliárd felhasználóval büszkélkedhet. Mikor erre az óriási tömegre gondolsz, fontos tudatosítani magadban, hogy miért vannak itt ezek az emberek: azért, hogy kapcsolatot tarthassanak az ismerőseikkel, családtagjaikkal régi barátokkal. Tehát ha a Facebookon promotálod a vállalkozásodat, valamilyen érzelmi vonalat, személyességet kell bele vinned a kommunikációdba. Nem tekinthetsz rá úgy, mint egy szimpla hirdetési felületre.

Hogyan kommunikálj?

Akik követik a vállalkozásod oldalát valószínűleg azért teszik, mert értékes, naprakész információkat várnak jövőbeni akciókról, új termékekről, vagy közelgő eseményekről, rendezvényekről akarnak értesülni. Fontos, hogy kapcsolatba lépj azokkal akik követnek téged és mindig hasznos tartalmat nyújts a számukra. Próbálkozz pár különböző típusú tartalom megosztásával (galéria, videóüzenet, játékra felhívás, beszámoló stb.) és figyeld, hogy melyik típusra vevő leginkább a célközönséged. Melyik kapja a legtöbb like-ot, visszajelzést, megosztást, hozzászólást. Ha megvan a befutó, próbálj meg minél több ilyen típusú tartalmon keresztül kommunikálni.

Milyen gyakran posztolj?

Nincs erre aranyszabály, de az biztos, hogy nem szabad hogy a vállalkozásod posztjai uralják a követőid idővonalát. Meg kell találni az az optimális gyakoriságot, ebben segíthet a Socialbakers felmérése, miszerint csökkent a népszerűsége azoknak a vállalkozásoknak is akik napi két posztot tettek fel és azoknak is akik csak egyszer posztoltak egy héten.
Ezenkívül mindig tartsd szem előtt, hogy a minőség mindig előrébb való a mennyiségnél, szóval csak azért ne tegyél fel valami értéktelen tartalmat, hogy meg legyen a heti két bejegyzés.

LinkedIn

A LinkedIn a legrégebbi közösségi média platform, 2002 óta létezik és 750 millióan használják. A felhasználók üzleti céllal vannak jelen a felületen. Jó hely arra, hogy a vállalkozásod a köztudatba hozd, megismerjenek a versenytársak és hasznos információkhoz juss. Érdemes a szakterületednek megfelelő csoportokhoz kapcsolódnod és ott tartalmakat megosztanod, kérdéseket feltenned, témákhoz hozzászólnod. Így egyre többen ismerik meg a cégedet és jutnak el a weboldaladra.

Hogyan és milyen gyakran posztolj?

Mivel ez egy üzleti platform, a nyelvezet is az, így a facebookkal ellentétben itt a személyes hangnem kerülendő, mivel a profizmus látszatának rovására mehet. A felhasználók nagyrésze az idősebb 40-55-es korosztályból kerül ki. Fontos hogy mindig értékes és hibátlan tartalmat tegyél közzé, hogy a versenytársak ne tudjanak beléd kötni, hanem inkább az elismertségüket vívd ki. Statisztikák szerint érdemes heti egyszer posztolni.

Twitter

A Twitter egy kiváló felület arra, hogy növeld a vállalkozásod ismertségét. Jó módszer, ha rákeresel hashtagekre és így látod, hogy mi most a felkapott téma, miről beszélget a legtöbb ember. Vegyél részt te is a társalgásban. Hogy mi most a trend, hogy mi foglalkoztatja a legtöbb embert, egy kulcsinformáció számodra, hiszen ennek megfelelően formálhatod a bejegyzéseidet, amik minden bizonnyal népszerűek lesznek.

Hogyan és milyen gyakran posztolj?

Egy rendkívül pörgős felületről van szó, ahol másodpercenként 5.787 tweet indul útjára. Ebben a környezetben érdemes napi többször posztolni hogy a követőidnek legyen esélye találkozni a tweeteddel. Itt is igaz, hogy csak értékes tartalmat jeleníts meg abban a rövid 280 karakterben ami a rendelkezésedre áll. Ezek általában rövid naprakész hírek, információk a tevékenységeddel kapcsolatban, de ezen a felületen nyugodtan foghatod játékosra és megoszthatsz vicces, szakmába vágó szösszeneteket.

Instagram

Az Instagram az egyik leggyorsabban növekvő platform, 2010-es indulása óta ma már 1 milliárd felhasználója van. A legvizuálisabb közösségi tér, így az olyan vállalkozásoknak melyeknél ez meghatározó, – pl. művészet, ételek, szépségipar, fotózás, stb. – érdemes jelen lenniük itt.

Hogyan és milyen gyakran posztolj?

Itt csak kép vagy videó megosztására van lehetőség, de két típusú tartalommegosztás közül választhatsz. Az egyik a „Post” a mikor a hírfolyamban osztasz meg képeket, a képeket feliratozhatod, vagy hozzászólásban jeleníthetsz meg szöveget. Vigyázz, hogy csak prémium kategóriás tartalmakat tölts fel ide, mert ha egy új felhsználó nézi az oldalad, először ezt fogja látni. A másik típus a „Story”ez sokkal színesebb lehetőségeket ad és a követőid 24 órán keresztül férhetnek hozzá a feltöltött tartalomhoz. Ezt érdemes használni ha új terméket / szolgáltatást harangozol be, ha szavazást, közvéleménykutatást indítasz, ha hasznos információkat osztasz meg egy termékeddel kapcsolatban pl. tutorial videót, vagy ha ún. werk képeket / videókat osztasz meg.
A posztok gyakorisága főleg azon kell, hogy múljon, hogy mennyi értékes tartalom van a tarsolyodban. De az megszívlelendő, hogy a profilodat következetesen kell ápolnod. Ha úgy kezdted el, hogy napi rendszerességgel posztolsz, akkor ez maradjon is így a későbbiekben is.

Youtube

A videómegosztó óriás a maga 2,3 milliárd felhasználójával és a napi több mint egy milliárd óra videótartalom letöltésével, a 2. legnagyobb keresési platform és a 2. legforgalmasabb weboldal a Google után.
Mivel az emberek jobban szeretnek videót nézni mint olvasni, érdemes a termékeidről, szolgáltatásaidról bemutatkozó kisfilmet készíteni, vagy videótutorialokat feltölteni. Ez nagyban növelheti a bizalmat és az elköteleződést a céged iránt.

Amire figyelj

Tehát a legjobb, ha olyan videókat teszel közzé melyek értéket képviselnek a követőid számára, a reklámvideóknak nem lesz nagy sikere. Arra is érdemes gondolni, hogy – ha már belekezdtél – rendszeres időközönként rukkolj elő egy új anyaggal, ne hanyagold el a csatornád. A minőség szintén fontos. Csak akkor vágj bele céges Youtube csatorna építésébe, ha ezeknek a feltételeknek mind meg tudsz felelni!

Bonyolultnak tűnik, vagy nincs elég időd rá? Semmi gond! Keress bennünket, és mi levesszük a gondot a válladról.

Oszd meg!